Hem Industri Kilremmar och Remskivor
Kilremmar och Remskivor

RoulundsKilremmar

Vi har Roulunds kilremmar på lager (Roflex) i Z, SPZ, A, B och C. I modellerna SPZ och A finns vissa storlekar även i tandat utförande.

  • Z (10 mm)   -   Z 14 upp till Z 71 - mindre sortiment
  • SPZ (9,7 mm)   -    SPZ 487 till SPZ 3350
  • XPZ Tandad SPZ   -   XPZ 587 till XPZ 1512
  • A (13 mm)   -   A 20 upp till A 173
  • AX Tandad A-rem   -   AX 19 till  AX 71
  • B (17 mm)   -   B 28 upp till B 255
  • C (22 mm)   -   C  63 till C 210 - endast ett mindre sortiment, övriga beställningsvara
  • Skarvbar kilrem A-profil - perfekt när du har mellanaxlar och enkelt behöver sätta på en rem.
  • Skarvbar kilrem B-profil - Power Twist

Kuggremmar, Variatorremmar, Kraftbanb, Poly-V och övriga remmar tas hem på beställning.

 

 

FlatremFlatrem - gummirem med vävinlägg

Flatremmar (plattremmar, planremmar, balataremmar) användes förr till alla maskiner och tröskor med flera med plana (lätt välvda) remskivor. Men det finns fortfarande maskiner som fungerar och använder flatremmar. Annars används dessa remmar även som gångjärn och som dörrstoppar m.m. Flatrem upp till 100 mm bredd är ca 5 mm tjocklek, därefter ca 6 mm. En plan drivrem i gummi med invulkad vävkord och raka kanter.

  • 1 1/2" - 40 mm, med 3 vävinlägg
  • 2" - 50 mm, med 3 vävinlägg
  • 2 1/2" - 60 mm, med 3 vävinlägg
  • 3" - 75 mm, med 3 vävinlägg
  • 4" - 100 mm, med 3 vävinlägg
  • 5" - 125 mm, med 4 vävinlägg
  • 6" - 150 mm, med 5 vävinlägg

 

Remskarv för flatremmar

Givetvis har vi även remlåsen/remskarv som passar till flatremmar. Tänk på att måttsättning nedan anger emtjocklek, men då dagens remmar är betydligt starkare och därför är mindre fungerar inte dessa mått. Remskarvar bör därför istället anpassas till rembredd och den minsta hjuldiametern.

 

Remskarv BristolRemlås Bristol / Grifstol

Remfäste Bristol är en icke delbar remskarv. Säljes i tumslängder. Ex. nr 112 är lagom från 2 1/2" och uppåt men bör anpassas emot remhjulens storlek då den inte är lika smidig som en delbar - annars är det denna som säjs mest.

  • Nr 110
  • Nr 110,5
  • Nr 111 - utgår
  • Nr 112
  • Nr 113

 

Remskarv AlligatorRemlås Alligator

Remlås Alligator är en Amerikansk remskarv. En dellbar skarv helt i metall, levereras i 300 mm längder. En betydligt dyrare skarv än Ankern, men har man ingen skarvapparat är detta lösningen för en delbar skarv. Levereras med 1 metallsena per 2 st, men tänk på att sisalgarn (balband) är bättre och starkare. Vår egna översatta monteringsinstruktion finner ni här.

  • Nr 15 - 3-4 mm OBS! 200 mm längder
  • Nr 20 - 4-5 mm
  • Nr 27 - 6-7 mm
  • Nr 35 - 7-8 mm
  • Nr 45 - 8-9 mm

 

 

Remskarv TejiRemlås Anker / Teji

Remhakar Anker (ersätter Tjeji som var en svensk remskarv). En delbar remskarv, monterad på pappark i 300 mm längder. OBS! Denna remskarv kräver en remskarv-apparat för att fungera vid montering. Annars en smidig och väldigt hållbar skarv. Levereras med 1 plastsena per 2 st, men tänk på att sisalgarn (balband) är bättre och starkare.

  • G-3-W300 - för 4,0 - 5,0 mm
  • G-4-W300 - för 5,0 - 6,5 mm
  • G-5-W300 - för 6,5 - 8,0 mm
  • G-6-W300 - för 8,5 - 10,5 mm

 

 

Läderremmar - Syremmar

Remmar i läder

  • Lädersnöre 3x3 mm - lämpligt även som starkt skosnöre
  • Syremmar 8x4 mm (längd ca 2.2 - 2.3 m)

 

Remvax

Remvax/remfett/remsmörja för bättre grepp och stoppar missljud i drivremmar.

  • Remvax fast ca 500g block - för flatremmar/balata, men det fungerar även utmärkt till dagens kilremmar
  • Remfett 1/2 kg - remvax i fettform, påföres med pensel/pinne (den närmsta ersättningen mot flytande remvax)
  • Remvax i spray - enkelt och bekvämt att använda.

 

KilremskivaKilremskivor

Kilremskivor finns både med fast nav eller för bussningsmotering. Vi har ett stort sortiment av kilremskivor för bussningsmotering allt från Z/SPZ upp till B/SPB - någon skiva finns även för C/SPC. Vi har enradiga upp till 4 radiga så det brukar alltid finnas en kilremskiva som passar i MGT eller med Taper lock systemet.

 

Taperlock

 

 

Elastisk koppling - Essex (LoveJoy)

Elastiska kopplingar, för övergång mellan motorer och maskiner, finns på lager. Vi har Essex elastiska motor kopplingar (kompatibla med Love Joy kopplingar).
Även elastisk kopplingar för bussningsmontering finns.

  • 050 - kopplingshalva och gummikryss
  • 070 - kopplingshalva och gummikryss
  • 075 - kopplingshalva och gummikryss
  • 095 - kopplingshalva och gummikryss
  • 100 - kopplingshalva och gummikryss
  • 110 - kopplingshalva och gummikryss
  • Kopplingshalva HRC 090 och gummikors, för TL bussning #1108. Ger snabb montering
  • Kopplingshalva HRC 110 och gummikors, för TL bussning #1210. Ger snabb montering

 

Övrigt

På lager finns även svetsnav och spännav/spännring för Taper lock TL systemet.

  • Svetsnav TL WH 16 /TL #1610 - ett nav där man kan svetsa på valfritt driftshjul
  • AdapterPM Spännring / TL #1210 - efter uppsvarning av valfritt drivhjul, spänner denna hylsa fast ditt egna drivhjul

 

Senast uppdaterad 2018-05-02 09:17
 
Annons
Copyright © 2018 HPB. Alla rättigheter reserverade.
Joomla! är en fri programvara publicerad under GNU/GPL Licens.